Ibland kan det ta tid för ett e-postmeddelande att nå sin mottagare. Tyvärr kan det bero på många olika faktorer och flera av dom kan vi ej göra något åt:
- sändande mailserver
- mottagande mailserver
- spamfilter som t.ex ”Greylisting”
- kommunikationen mellan Internetleverantörerna
- e-postprogrammet Microsoft Outlook
Som tur är får man ibland ett meddelande som kan se ut enligt nedan:
***
Leveransen till följande mottagare eller grupper är försenad:
Det här meddelande har inte levererats än. Fler försök att leverera kommer att göras.
Servern kommer att försöka leverera meddelandet inom x dagar, x timmar och x minuter. Du meddelas om meddelandet inte har kunnat levereras inom den tiden.
***
I detta fall så är det bara att vänta eller prova att skicka samma e-postmeddelande igen lite senare.
Fastnar man i ett spamfilter så måste meddelandet passera filtret, normal tid för just ”Greylisting” som vi använder oss av som standard är 15-60 minuter innan meddelandet kommer fram om det är första gången avsändaren skickar e-post till mottagaren (hos oss).
Om meddelandet inte alls kommer fram kan vi kolla i loggen vad som hänt. Ibland måste man kontakta ansvarig för mottagarens mailserver för att komma vidare.